Вибори за новими правилами: що змінив Виборчий кодекс

12 Лютого 2020, 10:31
1488

Після ухвалення Виборчого кодексу, який набув чинності 1 січня, кількість депутатів у радах не змінилася. Якщо кандидат захоче балотуватися до ради міста/селища, то він не зможе водночас висуватися ані на посаду мера цього чи іншого населеного пункту, ані до облради, як це було 2015 року. Кандидування до рад різних рівнів заборонене. Проте застави в малих містах немає.

У невеликі міста повертається мажоритарка. Кандидати тепер мають право висуватися самостійно. Округи збільшаться втричі й з одномандатних перетворяться на кількамандатні: 2-4 мандати на округ. Рух «Чесно» з'ясував, які труднощі можуть виникнути в разі переходу на таку систему і як їх можна подолати.

Скільки депутатів буде в радах

Кількість депутатів у міських радах порівняно з 2015 роком не зміниться. Принаймні якщо значно не змінилася кількість виборців. Проте для громад, які збільшуються внаслідок об'єднання в ОТГ, зміни відбудуться, бо зросте кількість виборців.

Саме тому Рух ЧЕСНО нагадує, як обчислюється кількість депутатів у місцевій раді. З 2015 року ця формула не змінилася.

Що таке тримандатні округи

Раніше виборці, прямуючи на виборчу дільницю, знали, що вони голосують у межах одного мажоритарного округу й переможе тільки один кандидат. Тепер округи можуть бути, приміром, тримандатними. Це стосується рад тих населених пунктів, де кількість виборців не перевищує 90 тисяч осіб. 

Наприклад, на Київщині до таких громад належать усі, окрім Білої Церкви.

Якщо під час формування округів у великих громадах кількість депутатів ділитимуть на 10, то в малих громадах кількість округів визначатимуть діленням на 3. Тобто, якщо у Броварах чи Ірпені 36 депутатів, то потрібно 36 поділити на 3 – буде 12 округів по 3 мандати на кожен. (Щоправда, кількість виборців у цих громадах може змінитися після утворення ОТГ, а отже, зміниться й кількість депутатів).

Виборці голосуватимуть за одного кандидата, який їм до вподоби. А переможуть у такому збільшеному втричі окрузі одразу троє.

В'язні округів

Кандидатам на посаду міського голови Виборчий кодекс дає змогу на всіх рівнях вибрати самовисування чи висування від партії. У бюлетені кандидати в депутати та мери мають бути розміщені за алфавітом.

Єдина вагома відмінність полягає в тому, що відтепер політики не можуть балотуватися одночасно і в мери, і до ради. Тож, програвши вибори й не здобувши посади міського голови, кандидат на 5 років вибуває з політичного процесу регіону та залишається без представницького мандата. 

Раніше політик, який претендував на крісло мера, міг водночас очолювати партійний виборчий список до ради й у разі перемоги ставав мером, а зазнавши поразки, отримував депутатський мандат, якщо його партія долала 5% бар'єр.

Для громад, де менш ніж 90 тисяч виборців, досі існує нерівність із більшими громадами. Там задля економії бюджету мерів обиратимуть в один тур. Тобто виграти може навіть той, хто набрав менш як 20% голосів, якщо це найвищий результат в окрузі й решта кандидатів просто розпорошила голоси. Відтак правила гри під час обрання голів у різних громадах залишаються нерівними.

Для кандидатів у депутати, які хочуть спробувати свої сили в малих громадах, також діє правило одного округу. Тобто балотуватися паралельно до облради та міськради не можна, як, власне, і на посаду мера. 

Це, напевно, пов'язане з поверненням у маленькі міста мажоритарної системи. Якщо кандидат виграє вибори до міськради в мажоритарному окрузі, але також матиме змогу піти за списком до облради й вибере обласний рівень представництва, то в мажоритарному окрузі довелося б знову проводити вибори, якби кандидатам дозволили йти на різні рівні. 2015 року, коли мажоритарки в містах не було, у таких випадках партсписок просто посувався й до ради заходив наступний представник партії без виборів.

Застави немає

Якщо для кандидатів у мери та партій, які підуть на вибори у великих громадах, застава зросла у 40 разів, то на низовому рівні її немає взагалі.

Хоча законотворці вже подали проект закону, аби зменшити суму застави, принцип нерівності умов для кандидатів до парламенту та кандидатів у ради на місцевому рівні зберегли. 

Коментар
19/03/2024 Вівторок
19.03.2024
18.03.2024
17.03.2024