Як ратнівські вчителі дають раду з новим предметом «Громадянська освіта»

07 Жовтня 2018, 12:00
У 2018-2019 навчальному році в українських школах вперше з’явився  інтегрований курс «Громадянська освіта» для учнів 10 класів 3886
У 2018-2019 навчальному році в українських школах вперше з’явився  інтегрований курс «Громадянська освіта» для учнів 10 класів

У 2018-2019 навчальному році в українських школах вперше з’явився  інтегрований курс «Громадянська освіта» для учнів 10 класів. Предмет дуже важливий, але підготовлених спеціалістів, які б його викладали, немає в жодній школі. Тому уроки проводять вчителі історії або правознавства. Район.Ратне знайшов педагогів, які зуміли пристосуватися до нововведення.

На заклади освіти відтепер покладається додаткова відповідальність – виховання свідомого громадянина, який знатиме свої права і свободи та вмітиме ними користуватися у повсякденному житті.

Завдяки «Громадянській освіті» учні зрозуміють, як історія формує сучасність, як географічне положення впливає на особливості сприйняття позиції України в Європі та Світі. У дітей сформується розуміння особливостей економічних процесів. Вони отримають навички та знання, потрібні для участі в житті демократичного суспільства. У них покращиться розуміння роботи політичної та соціокультурної систем, підвищиться рівень довіри, почуття справедливості та індивідуального обов’язку перед однолітками та старшими. Вивчення курсу «Громадянська освіта» неодмінно має супроводжуватися прикладами з реального життя, нашого сьогодення. Це покращить сприйняття інформації та підкреслить її актуальність.

Але чи легко працювати з новим предметом ми запитали у вчителя історії, вчителя-методиста НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня - дитячий садок» села Заброди Ратнівського району Тетяни Дуди.

Тетяна Дуда
Тетяна Дуда

 

«Особисто для мене це дуже цікавий предмет. Я проводжу урок «Громадянської освіти» не так, як звичайний. Адже на уроці важливо, щоб дитина говорила, почути її особисту думку, чути, як дитина розуміє те чи інше поняття. Тому тут важливий інший підхід. Більшість уроків у нас проходить, як круглі столи або у так званому обговоренні «займи позицію». Тобто, якщо у нас тема про порушення прав людини, тут може бути дві позиції: людина сама дозволяє порушувати свої права чи не може їх відстояти. І тут питання учням – як вважаєш ти?», – розповідає Тетяна Адамівна.

Часто вчителька навіть не ставить оцінок на уроці, бо важко оцінити, якщо дитина говорить про порушення своїх прав, каже про свої громадянські обов’язки. Зі слів вчительки, діти говорять те, що думають. А думають вони часто по-іншому, ніж написано в підручнику. Тому, на її переконання, буде несправедливо сказати дитині, що це неправильно.

На «Громадянській освіті» вони пропрацьовували конвенцію про права дитини, говорили про еволюцію прав людини, була тема «Людина і держава», «Права дитини». Остання тема, яку вчили, – механізми захисту прав людини і прав дитини. Зі слів тетяни Адамівни, діти говорили навіть без підручника, чому і як порушуються права людини, наводили причини порушення – приклади з історії, зі свого життя, з села, з України загалом.

«Цікавою була тема людської гідності і прав людини. Дуже активно діти висловлювали свою думку. Один мій учень сказав «Якщо є у тебе людська гідність – ти маєш право на життя». Кажу йому, що я не згідна з цим. Адже право на життя мають всі. Відповідає мені учень: «Люди без людської гідності побудують не таку державу, яку ми хочемо мати». І справді ж так.

З правознавства у дітей була велика товста книжка, де вони вивчали права і обов’язки. Але це обмежувало дитину у можливості висловити власну думку і розкрити себе, як особистість. Крім того, у «Громадянській освіті» набагато ширше поданий матеріал», – каже Тетяна Дуда.

До слова, вчителем Тетяна Адамівна працює сорок два роки. Обожнює краєзнавство, видала книжку «Коротка історія сіл Забродівської сільської ради». І коли у неї питають: «Ви досі досліджуєте? Ви не втомилися?». Відповідає: «Ні. Бо на цьому побудоване моє життя».  

У НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня - дитячий садок» села Гірники Ратнівського району «Громадянську освіту» викладає витель історії і правознаства Наталя Поруцко – педагогиня із сімнадцятирічним стажем. Про новий предмет розповідає із захопленням.

1
Наталя Поруцко
Наталя Поруцко

 

«Вчителю, щоб викладати такий курс, достатньо бути універсалом і прекрасно орієнтуватися у всіх галузях знань. На мою думку, предмет спрямований на те, щоб з дитини зробити свідомого громадянина, який може і в політичній сфері орієнтуватися, і в економіці. На уроці ми займаємось практично. Наприклад, мали практичне заняття на тему «Найнеобхідніші умови самореалізації». Тобто теми «Громадянської освіти» достатньо різнопланові. Вони не вчать дітей нічого нового, а вчать застосовувати вже набуті ними навики й знання. У програмі – створення бізнес-планів, обговорення проведення виборів до органів місцевого самоврядування.  Частина тем цього предмету з правознавства, частина - з історії, частина - з «Людина і світ». Є розділ економіки. Це синтез абсолютно різних предметів. Колись були такі курси, як «Людина і суспільство», «Людина і світ» . Посуті дуже схожі за структурою і змістом», – розповідає Наталя Василівна.

Зі слів вчительки, дітям дуже подобається урок, якщо матеріал подати цікаво і вони з нетерпінням чекатимуть наступне заняття. На тиждень на цей курс виділено дві години.

«На уроці ми проводили анкетування на рівень здатності до самореалізації. Діти вже бачать, наскільки вони здатні до самореалізації. Результати такого анкетування були досить несподіваними. Це не залежить від інтелектуальної підготовки дитини. Залежить від того, наскільки дитина готова реалізувати себе в житті. Словом, курс сам по собі досить цікавий», – каже вчителька.

Підручників з «Громадянської освіти» поки що немає. У школах працюють з роздруковок з інтернету. Також усі вчителі, які викладають цей предмет, у цьому році пройдуть курси.

Віка ВЕГЕРА-АБРАМОВИЧ

Коментар
25/04/2024 Четвер
25.04.2024